Protejarea datelor cu caracter personal ale cetatenilor europeni in contextul alegerilor parlamentare
In Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C 47 din 6 februarie 2019, a fost publicat rezumatul Avizului Autoritatii Europene pentru Protectia Datelor referitor la pachetul Comisiei privind alegerile europene libere si corecte.
Context
In perspectiva alegerilor pentru Parlamentul European din luna mai 2019 si a celor peste 50 de alegeri prezidentiale nationale, locale sau regionale, care vor avea loc in statele membre pana in anul 2020, Comisia Europeana a adoptat o serie de masuri pentru a asigura un cadru de desfasurare al alegerilor europene in mod liber, corect si transparent, recomandand inclusiv impunerea unor sanctiuni in cazul in care datele cu caracter personal ale cetatenilor sunt utilizate in mod ilegal, pentru a influenta rezultatul alegerilor.
Acest pachet de securitate, alcatuit dintr-o propunere legislativa si 3 masuri nelegislative, impreuna cu recomandarile si eforturile de combatere a dezinformarii online, vin in completarea tuturor actiunilor intreprinse de Comisie pentru a consolida protectia datelor cu caracter personal si securitatea cibernetica in Uniunea Europeana.
Propunerile si masurile urmarite
1. Instituirea unei proceduri de verificare a incalcarii normelor de protectie a datelor cu caracter personal in contextul alegerilor pentru Parlamentul European, ca urmare a modificarii Regulamentului UE, Euratom) nr.1141/2014 printr-o propunere de regulament al Parlamentului European si al Consiliului.
Scopul acestor modificari este de a descuraja si de a da un semnal de alarma partidelor politice europene sau fundatiilor politice europene cu privire la gravitatea utilizarii rezultatelor incalcarii normelor de protectie a datelor cu caracter personal pentru a influenta in mod deliberat rezultatul alegerilor pentru Parlamentul European.
In acest sens, partidele sau fundatiile politice europene risca sanctiuni financiare de pana la 5% din bugetul lor anual, la care se adauga imposibilitatea de a solicita finantare din bugetul general al Uniunii Europene in anul in care a fost impusa penalitatea.
Pentru ca regimul sanctionator mentionat sa fie eficient si util, Comisia recomanda ca autoritatile nationale de supraveghere a protectiei datelor infiintate in baza Regulamentului general privind protectia datelor cu caracter personal sa informeze imediat si proactiv Autoritatea pentru partidele politice europene si fundatiile politice europene in legatura cu orice decizie prin
care se constata ca o persoana fizica sau juridica a incalcat normele aplicabile privind protectia datelor cu caracter personal, daca rezulta din aceasta decizie sau exista alte motive intemeiate sa se considere ca incalcarea este legata de activitati politice desfasurate de un partid politic european sau de o fundatie politica europeana in contextul alegerilor pentru Parlamentul European.
In aceasta situatie, Autoritatea pentru partidele politice europene si fundatiile politice europene (in continuare AEPD ):
a. sesizeaza Comitetul de personalitati independente (potrivit dispozitiilor art. 11 din Regulamentul (UE, Euratom) nr. 1141/2014, Comitetul de personalitati independente este alcatuit din sase membri numiti de catre Consiliul, Comisia si Parlamentul European.
Acestia sunt selectati pe baza calitatilor lor personale si profesionale si nu sunt deputati in Parlamentul European, membri ai Consiliului sau ai Comisiei, nu detin mandate electorale si nu au calitatea de reprezentanti sau functionari ai Uniunii Europene si nici de actual sau fost angajat al unui partid politic european sau al unei fundatii politice europene) cu privire la acest caz;
b. solicita un aviz fara intarzieri nejustificate si in termen de cel mult o luna de la luarea deciziei de catre autoritatea de supraveghere.
Comitetul emite acest aviz, intr-un termen scurt si rezonabil stabilit de catre AEPD, prin care evalueaza daca partidul politic european sau fundatia politica europeana in cauza a influentat sau a incercat in mod deliberat sa influenteze rezultatul alegerilor pentru Parlamentul European profitand
de acea incalcare.
2. In privinta comunicarii privind asigurarea alegerilor europene libere si corecte si a orientarilor Comisiei privind aplicarea legislatiei Uniunii in materie de protectie a datelor in contextul desfasurarii acestora, AEPD recunoaste, in concluziile rezumatului, rolul platformelor de social media in promovarea unui mediu online mai transparent, mai demn de incredere si mai responsabil tinand cont de faptul ca este important ca toti actorii implicati in procesele electorale sa inteleaga cu claritate modul in care pot pune in aplicare cat mai bine regulile de protectie a datelor in contextul aplicarii lor pentru prima data in an electoral.
3. In legatura cu recomandarea privind retelele de cooperare in materie de alegeri, transparenta si protectie online impotriva incidentelor de securitate cibernetica si a campaniilor de dezinformare in contextul alegerilor pentru Parlamentul European, AEPD recunoaste recomandarea catre statele membre de a efectua o evaluare cuprinzatoare a riscurilor asociate alegerilor pentru Parlamentul European, din perspectiva identificarii potentialelor incidente cibernetice care ar putea afecta integritatea procesului electoral si subliniaza caracterul urgent al acestei chestiuni .
Context
In perspectiva alegerilor pentru Parlamentul European din luna mai 2019 si a celor peste 50 de alegeri prezidentiale nationale, locale sau regionale, care vor avea loc in statele membre pana in anul 2020, Comisia Europeana a adoptat o serie de masuri pentru a asigura un cadru de desfasurare al alegerilor europene in mod liber, corect si transparent, recomandand inclusiv impunerea unor sanctiuni in cazul in care datele cu caracter personal ale cetatenilor sunt utilizate in mod ilegal, pentru a influenta rezultatul alegerilor.
Acest pachet de securitate, alcatuit dintr-o propunere legislativa si 3 masuri nelegislative, impreuna cu recomandarile si eforturile de combatere a dezinformarii online, vin in completarea tuturor actiunilor intreprinse de Comisie pentru a consolida protectia datelor cu caracter personal si securitatea cibernetica in Uniunea Europeana.
Propunerile si masurile urmarite
1. Instituirea unei proceduri de verificare a incalcarii normelor de protectie a datelor cu caracter personal in contextul alegerilor pentru Parlamentul European, ca urmare a modificarii Regulamentului UE, Euratom) nr.1141/2014 printr-o propunere de regulament al Parlamentului European si al Consiliului.
Scopul acestor modificari este de a descuraja si de a da un semnal de alarma partidelor politice europene sau fundatiilor politice europene cu privire la gravitatea utilizarii rezultatelor incalcarii normelor de protectie a datelor cu caracter personal pentru a influenta in mod deliberat rezultatul alegerilor pentru Parlamentul European.
In acest sens, partidele sau fundatiile politice europene risca sanctiuni financiare de pana la 5% din bugetul lor anual, la care se adauga imposibilitatea de a solicita finantare din bugetul general al Uniunii Europene in anul in care a fost impusa penalitatea.
Pentru ca regimul sanctionator mentionat sa fie eficient si util, Comisia recomanda ca autoritatile nationale de supraveghere a protectiei datelor infiintate in baza Regulamentului general privind protectia datelor cu caracter personal sa informeze imediat si proactiv Autoritatea pentru partidele politice europene si fundatiile politice europene in legatura cu orice decizie prin
care se constata ca o persoana fizica sau juridica a incalcat normele aplicabile privind protectia datelor cu caracter personal, daca rezulta din aceasta decizie sau exista alte motive intemeiate sa se considere ca incalcarea este legata de activitati politice desfasurate de un partid politic european sau de o fundatie politica europeana in contextul alegerilor pentru Parlamentul European.
In aceasta situatie, Autoritatea pentru partidele politice europene si fundatiile politice europene (in continuare AEPD ):
a. sesizeaza Comitetul de personalitati independente (potrivit dispozitiilor art. 11 din Regulamentul (UE, Euratom) nr. 1141/2014, Comitetul de personalitati independente este alcatuit din sase membri numiti de catre Consiliul, Comisia si Parlamentul European.
Acestia sunt selectati pe baza calitatilor lor personale si profesionale si nu sunt deputati in Parlamentul European, membri ai Consiliului sau ai Comisiei, nu detin mandate electorale si nu au calitatea de reprezentanti sau functionari ai Uniunii Europene si nici de actual sau fost angajat al unui partid politic european sau al unei fundatii politice europene) cu privire la acest caz;
b. solicita un aviz fara intarzieri nejustificate si in termen de cel mult o luna de la luarea deciziei de catre autoritatea de supraveghere.
Comitetul emite acest aviz, intr-un termen scurt si rezonabil stabilit de catre AEPD, prin care evalueaza daca partidul politic european sau fundatia politica europeana in cauza a influentat sau a incercat in mod deliberat sa influenteze rezultatul alegerilor pentru Parlamentul European profitand
de acea incalcare.
2. In privinta comunicarii privind asigurarea alegerilor europene libere si corecte si a orientarilor Comisiei privind aplicarea legislatiei Uniunii in materie de protectie a datelor in contextul desfasurarii acestora, AEPD recunoaste, in concluziile rezumatului, rolul platformelor de social media in promovarea unui mediu online mai transparent, mai demn de incredere si mai responsabil tinand cont de faptul ca este important ca toti actorii implicati in procesele electorale sa inteleaga cu claritate modul in care pot pune in aplicare cat mai bine regulile de protectie a datelor in contextul aplicarii lor pentru prima data in an electoral.
3. In legatura cu recomandarea privind retelele de cooperare in materie de alegeri, transparenta si protectie online impotriva incidentelor de securitate cibernetica si a campaniilor de dezinformare in contextul alegerilor pentru Parlamentul European, AEPD recunoaste recomandarea catre statele membre de a efectua o evaluare cuprinzatoare a riscurilor asociate alegerilor pentru Parlamentul European, din perspectiva identificarii potentialelor incidente cibernetice care ar putea afecta integritatea procesului electoral si subliniaza caracterul urgent al acestei chestiuni .
Newsletter PortalProtectiaDatelor.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalProtectiaDatelor.ro si primesti cadou Raportul special "Munca la domiciliu - Aspecte practice privind GDPR"!
Articole similare din categoria Obligatiile persoanelor juridice
09Oct2023
Litigii de munca. Furnizarea datelor persoane dupa expirarea perioadei de stocare
de Andrei Savescu
valabil la 09 Oct 2023
25Mai2022
Publicarea datelor cu caracter personal in cadrul studiilor monografice
de Andrei Savescu
valabil la 25 Mai 2022
24Feb2022
Formularul de contact - Informarea cu privire la modul de prelucrare al datelor personale
de Andrei Savescu
valabil la 24 Feb 2022
20Dec2021
Acord si informare colectare directa a datelor cu caracter personal - Facebook
de Colectivul de Specialisti Rentrop&Straton
valabil la 20 Dec 2021
03Nov2021
Acordul de prelucrare a datelor cu caracter personal incheiat intre Operator si Persoana imputernicita
de Colectivul de Specialisti Rentrop&Straton
valabil la 03 Nov 2021
17Aug2021
Date cu caracter personal ale donatorilor de sange
de Colectivul de Specialisti Rentrop&Straton
valabil la 17 Aug 2021