Publicarea pe internet a numerelor de inmatriculare se sanctioneaza cu amenda
Oricine publica pe internet imagini cu numerele de inmatriculare ale autovehiculelor risca amenda. Aceasta este opinia Autoritatii Nationale de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP sau Autoritatea nationala de supraveghere) care, in Raportul de activitate aferent anului 2020, a aratat ca inregistrarea si publicarea pe internet a imaginilor cu numerele de inmatriculare ale autovehiculelor ai caror soferi savarsesc posibile contraventii sau infractiuni in contextul circulatiei pe drumurile publice, nu respecta principiile prelucrarii datelor, in special cel al legalitatii, iar monitorizarea respectarii dispozitiilor legale in domeniul circulatiei pe drumurile publice este atributia autoritatilor competente.
Numarul de inmatriculare - este sau nu data personala?
Potrivit reglementarilor nationale, la inmatriculare, fiecarui autovehicul si fiecarei remorci li se atribuie cate un numar de inmatriculare compus din indicativul judetului sau al municipiului Bucuresti, numarul de ordine, format din cifre arabe, si o combinatie de trei litere cu caractere latine majuscule. La inmatriculare, proprietarul vehiculului poate solicita, cu plata tarifelor in vigoare, atribuirea unei combinatii preferentiale a numarului de inmatriculare.
GDPR defineste ca fiind date cu caracter personal orice informatii privind o persoana fizica identificata sau identificabila ( persoana vizata ). Astfel, GDPR se refera doar la informatii privind persoana fizica, numerele de inmatriculare care referire la persoane juridice neintrand in sfera de reglementare a GDPR. Mai mult, identificarea persoanelor fizice se face doar cu privire la proprietarul autoturismului respectiv, nu a conducatorului auto care poate fi diferit de cele mai multe ori.
In cazul societatilor comerciale sau a societatilor de leasing care detin autoturismele doar numerele de inmatriculare nu pot conduce la identificarea unei persoane fizice, fiind nevoie de alte date suplimentare care impreuna sa conduca la identificarea unei persoane fizice, acest lucru purtand denumirea de identificare indirecta.
ANSPDCP a retinut ca informatiile referitoare la numerele de inmatriculare ale autoturismelor reprezinta date cu caracter personal, deoarece conduc la identificarea in mod indirect a proprietarilor persoane fizice ale vehiculelor respective.
Cine are dreptul sa verifice numarul de inmatriculare?
Conform dispozitiilor art. 39, din OUG 195/2002 Proprietarul sau detinatorul mandatat al unui vehicul este obligat sa comunice politiei rutiere, la cererea acesteia si in termenul solicitat, identitatea persoanei careia i-a incredintat vehiculul pentru a fi condus pe drumurile publice.
Conform Deciziei nr. 11 din 19 iunie 2017 a ICCJ doar agentul constatator din cadrul politiei rutiere are competenta de a solicita proprietarului sau detinatorului mandatat al unui vehicul comunicarea identitatii persoanei careia i-a incredintat vehiculul pentru a fi condus pe drumurile publice, precum si de a aplica sanctiunile contraventionale prevazute de lege, in cazul necomunicarii relatiilor solicitate.
Prin urmare, doar politia rutiera are competenta de a verifica proprietarul sau detinatorul mandatat al unui vehicul, asigurandu-se astfel o protectie a datelor cu caracter personal.
Temeiul legal al prelucrarii
Autoritatea nationala de supraveghere a retinut ca fiind incident art. 6 lit. a) din Regulamentul (UE) 679/2016 care stabileste ca prelucrarea este legala numai daca si in masura in care persoana vizata si-a dat consimtamantul pentru prelucrarea datelor sale cu caracter personal pentru unul sau mai multe scopuri specifice sau prelucrarea este necesara in vederea indeplinirii unei obligatii legale care ii revine operatorului.
Acest temei de prelucrare este criticabil, avand in vedere situatia expusa Autoritatii cu privire la care a fost emisa opinia, respectiv ipoteza soferilor care savarsesc posibile contraventii sau infractiuni in contextul circulatiei pe drumurile publice. In mod evident, intr-o asfel de situatie, persoana care a surprins o posibila contraventie sau infractiune nu poate sa ia consimtamantul persoanei care a savarsit-o.
In cazul savarsirii unei posibile contraventii sau infractiuni, consideram ca ar putea fi mai potrivit temeiul de prelucrare de la lit. d) sau e) ale art. 6 din Regulamentul (UE) 679/2016 care se refera la situatiile in care prelucrarea este necesara pentru a proteja interesele vitale ale persoanei vizate sau ale altei persoane fizice sau prelucrarea este necesara pentru indeplinirea unei sarcini care serveste unui interes public.
Concluzii
Publicarea pe internet a numerele de inmatriculare poate fi sanctioneaza cu amenda de catre ANSPDCP. Totusi, in cazul vorbim despre infractiuni, orice persoana careia i s-a cauzat o vatamare printr-o infractiune, sau are cunostinta de savarsirea unei infractiuni poate sesiza organele judiciare prin plangere, denunt sau plangere prealabila si nu neaparat prin publicarea pe internet a acestor date. De asemenea, organele de urmarire penala se pot sesiza si din oficiu cand afla pe orice alta cale ca s-a savarsit o infractiune
Numarul de inmatriculare - este sau nu data personala?
Potrivit reglementarilor nationale, la inmatriculare, fiecarui autovehicul si fiecarei remorci li se atribuie cate un numar de inmatriculare compus din indicativul judetului sau al municipiului Bucuresti, numarul de ordine, format din cifre arabe, si o combinatie de trei litere cu caractere latine majuscule. La inmatriculare, proprietarul vehiculului poate solicita, cu plata tarifelor in vigoare, atribuirea unei combinatii preferentiale a numarului de inmatriculare.
GDPR defineste ca fiind date cu caracter personal orice informatii privind o persoana fizica identificata sau identificabila ( persoana vizata ). Astfel, GDPR se refera doar la informatii privind persoana fizica, numerele de inmatriculare care referire la persoane juridice neintrand in sfera de reglementare a GDPR. Mai mult, identificarea persoanelor fizice se face doar cu privire la proprietarul autoturismului respectiv, nu a conducatorului auto care poate fi diferit de cele mai multe ori.
In cazul societatilor comerciale sau a societatilor de leasing care detin autoturismele doar numerele de inmatriculare nu pot conduce la identificarea unei persoane fizice, fiind nevoie de alte date suplimentare care impreuna sa conduca la identificarea unei persoane fizice, acest lucru purtand denumirea de identificare indirecta.
ANSPDCP a retinut ca informatiile referitoare la numerele de inmatriculare ale autoturismelor reprezinta date cu caracter personal, deoarece conduc la identificarea in mod indirect a proprietarilor persoane fizice ale vehiculelor respective.
Cine are dreptul sa verifice numarul de inmatriculare?
Conform dispozitiilor art. 39, din OUG 195/2002 Proprietarul sau detinatorul mandatat al unui vehicul este obligat sa comunice politiei rutiere, la cererea acesteia si in termenul solicitat, identitatea persoanei careia i-a incredintat vehiculul pentru a fi condus pe drumurile publice.
Conform Deciziei nr. 11 din 19 iunie 2017 a ICCJ doar agentul constatator din cadrul politiei rutiere are competenta de a solicita proprietarului sau detinatorului mandatat al unui vehicul comunicarea identitatii persoanei careia i-a incredintat vehiculul pentru a fi condus pe drumurile publice, precum si de a aplica sanctiunile contraventionale prevazute de lege, in cazul necomunicarii relatiilor solicitate.
Prin urmare, doar politia rutiera are competenta de a verifica proprietarul sau detinatorul mandatat al unui vehicul, asigurandu-se astfel o protectie a datelor cu caracter personal.
Temeiul legal al prelucrarii
Autoritatea nationala de supraveghere a retinut ca fiind incident art. 6 lit. a) din Regulamentul (UE) 679/2016 care stabileste ca prelucrarea este legala numai daca si in masura in care persoana vizata si-a dat consimtamantul pentru prelucrarea datelor sale cu caracter personal pentru unul sau mai multe scopuri specifice sau prelucrarea este necesara in vederea indeplinirii unei obligatii legale care ii revine operatorului.
Acest temei de prelucrare este criticabil, avand in vedere situatia expusa Autoritatii cu privire la care a fost emisa opinia, respectiv ipoteza soferilor care savarsesc posibile contraventii sau infractiuni in contextul circulatiei pe drumurile publice. In mod evident, intr-o asfel de situatie, persoana care a surprins o posibila contraventie sau infractiune nu poate sa ia consimtamantul persoanei care a savarsit-o.
In cazul savarsirii unei posibile contraventii sau infractiuni, consideram ca ar putea fi mai potrivit temeiul de prelucrare de la lit. d) sau e) ale art. 6 din Regulamentul (UE) 679/2016 care se refera la situatiile in care prelucrarea este necesara pentru a proteja interesele vitale ale persoanei vizate sau ale altei persoane fizice sau prelucrarea este necesara pentru indeplinirea unei sarcini care serveste unui interes public.
Concluzii
Publicarea pe internet a numerele de inmatriculare poate fi sanctioneaza cu amenda de catre ANSPDCP. Totusi, in cazul vorbim despre infractiuni, orice persoana careia i s-a cauzat o vatamare printr-o infractiune, sau are cunostinta de savarsirea unei infractiuni poate sesiza organele judiciare prin plangere, denunt sau plangere prealabila si nu neaparat prin publicarea pe internet a acestor date. De asemenea, organele de urmarire penala se pot sesiza si din oficiu cand afla pe orice alta cale ca s-a savarsit o infractiune
Newsletter PortalProtectiaDatelor.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalProtectiaDatelor.ro si primesti cadou Raportul special "Munca la domiciliu - Aspecte practice privind GDPR"!
Articole similare din categoria Cazuri practice
31Mar2019
A saptea Plenara a Comitetului European pentru Protectia Datelor (CEPD)
de Colectivul de Specialisti Rentrop&Straton
31 Mar 2019