Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Portal actualizat la 13 Decembrie 2024
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
PortalProtectiaDatelor.ro Un produs marca Rentrop&Straton
  • Intrebari si raspunsuri
  • Modele de documente
  • Opinia Specialistului
  • track_changesControl protectia datelor
  • GDPR si Marketing

    30 Aug 2018

    IMPACTUL GDPR ASUPRA MARKETING-ULUI

    La prima vedere reglementarile GDPR pot parea extreme, in special pentru intreprinderile mai mici sau pentru liberii profesionisti. Realist gandind, totusi, exista doar 3 domenii cheie pentru care trebuie sa iti faci griji cand vine vorba de marketing - permisiunea, accesul la date si focus.




    1. Permisiunea

    Permisiunea se refera la modul in care se gestioneaza optiunile de abonare (e-mail opt-ins) la newsletter, in cazul persoanelor care solicita sa primeasca materiale promotionale de la dvs. Nu se poate presupune ca toti clientii doresc sa fie contactati.
    Pe viitor acestia trebuie sa isi exprime consimtamantul intr-un mod liber, specific si lipsit de ambiguitate, precedat de o actiune clara, afirmativa.

    Ce inseamna asta?

    In practica, aceasta inseamna ca partenerii, clientii etc. , trebuie sa confirme fizic si clar ca doresc sa fie contactati.
    Trebuie sa te asiguri ca ai permisiunea (si nu cea asumata) de la potentialii clienti ca acestia doresc sa fie contactati. Prin urmare, o caseta pre-bifata care le opteaza automat dorinta nu este o optiune.
    De exemplu, in loc sa presupunem ca vizitatorii website-ului care completeaza un formular doresc sa primeasca e-mailuri de marketing de la Super Office CRM (stanga), le solicitam vizitatorilor sa se inscrie in mod special la newsletter bifand caseta de inscriere (dreapta).





    2. Accesul la date

    Dreptul de a fi uitat a devenit una dintre cele mai discutate hotarari din istoria Curtii de Justitie a UE. Noua legislativa ofera oamenilor dreptul de a elimina date personale care nu mai sunt de actualitate sau care sunt inexacte. In unele cazuri, dreptul deja a fost implementat de companii precum Google, fiind fortata sa elimine unele pagini din rezultatele motorului de cautare pentru a se conforma.
    Introducerea GDPR ofera persoanelor vizate o metoda de a obtine mai mult control asupra modului in care datele lor sunt colectate si utilizate, inclusiv abilitatea de a le accesa sau de le elimina, iin conformitate cu dreptul lor de a fi uitat .

    De aceea, este important sa te asiguri ca toti utilizatorii pot accesa cu usurinta datele lor si isi pot retrage consimtamantul pentru utilizarea acestora.
    Practic vorbind, acest lucru poate fi la fel de simplu ca si includerea unui link de dezabonare in cadrul mesajului de marketing prin e-mail si conectarea la un profil de utilizator care permite indivizilor sa gestioneze preferintele de e-mail (asa cum se arata in exemplul de mai jos).





    3. Focalizarea datelor

    Adevarul este ca toate companiile colecteaza date mai mult sau mai putin importante, uneori chiar si informatii de care nu au nevoie. intrebati-va, de exemplu, daca este necesara cunoasterea filmului favorit inainte de abonare la newsletter. Probabil ca nu. De aceea trebuie retinut faptul ca este important ca intrebarile si modul in care solicitam viitorului client sa se aboneze la newsletter sa fie unul pertinent. GDPR cere justificarea legala in vederea prelucrarii datelor cu caracter personal pe care le colectezi.
    Acest lucru inseamna ca trebuie sa te concentrezi asupra datelor de care ai nevoie si sa nu soliciti date numai de dragul de a le avea. Daca intr-adevar trebuie sa cunosti dimensiunea pantofului si masura piciorului, si poti dovedi de ce ai nevoie de aceste date, poti solicita aceste informatii in consecinta. in caz contrar, evita sa colectezi date inutile si limiteaza-te la cele de baza.

    COSTUL NECONFORMARII CU PREVEDERILE GDPR

    GDPR a intrat in vigoare efectiv la data de 25 Mai 2018, iar multe companii au intrat deja in panica deoarece nu au luat nicio masura pentru a intra in conformitate cu GDPR. Problema cu aceasta panica este ca duce la decizii pripite si la greseli. Iar greselile pot fi extrem de costisitoare.

    Mai ales ca autoritatile de supraveghere nationale (Ex: ICO-Information Commissioner s Office-UK) incep sa fie tot mai atente la modul abuziv in care datele cu caracter personal sunt folosite.
    ICO a raportat deja trei incidente care implica nume ale unor organizatii importante care au incercat sa utilizeze strategii bine cunoscute de a contacta clientii fara permisiunea acestora. In cadrul campaniilor de e-mail marketing efectuate de Flybe, Honda si Morrisons, aceste companii au intrebat clientii daca doreau sa fie contactati prin e-mail si daca doreau sa-si actualizeze preferintele.
    Aceste companii au contactat chiar si pe acei clienti care au renuntat anterior.
    Aceasta este o incalcare grava a conformitatii.
    1. Flybe a fost amendata cu 70.000 de lire sterline

    Flybe a trimis un e-mail catre 3,3 milioane de persoane din baza lor de date cu subiectul "Are your details correct?"
    Pare a fi o strategie inteligenta, dar, din nefericire, acesti 3,3 milioane de oameni au renuntat anterior (opted aut-unsubscribed) la e-mailurile de marketing si, prin urmare, nu si-au dat consimtamantul de a fi contactati din nou.




    Rezultatul? O amenda de 70 000 de lire sterline.

    De retinut: daca unii clienti au renuntat la e-mailurile de marketing, nu ii contactati prin acest mod.
    2. Honda Motor Europe a fost amendata cu 13.000 de lire sterline

    Honda Motor Europe a trimis un e-mail catre 289.790 de abonati intrebandu-i "would you like to hear from Honda?"
    Acest e-mail a fost trimis pentru a clarifica cat de multi dintre cei peste 289.000 de abonati ar dori sa primeasca e-mail-uri de marketing. Dar, din nefericire, acest e-mail a fost trimis persoanelor care au optat sa se dezaboneze de la newsletter.
    Ca rezultat, aceasta greseala le-a adus celor de la Honda o amenda de 13.000 de lire sterline.
    De retinut: daca nu ai consimtamantul explicit al clientilor pentru contactarea prin e-mail a acestora, atunci nu le trimite e-mail!


    3. Morrisons a primit 10.500 amenda

    Lantul de supermarketuri din Marea Britanie, Morrisons si-a relansat programul de loialitate "Match & More".
    In incercarea de a obtine cat mai multi membri pentru a profita de ofertele lor, acestia au trimis un e-mail tuturor celor 230.000 de membri din baza lor de date, solicitand abonatilor sa isi actualizeze preferintele contului. Din pacate, aceasta baza de date a inclus 131.000 de abonati care au renuntat la acest tip de e-mail si s-au dezabonat.
    Aceasta greseala a condus la o amenda de 10,500 .

    De retinut: in acest caz, clientii persoanele vizate au raportat Morrisons la ICO. Trebuie sa fii 100% sigur ca abonatii carora le trimiti un e-mail au optat clar pentru asta.

    Aceste trei exemple ar trebui sa fie un semnal de alarma atat pentru companiile mari cat si pentru cele mici.


    CINE ESTE CEL MAI AFECTAT DE GDPR IN ACTIVITATILE DE MARKETING?

    Daca aveti clienti, atunci toti cei din interiorul companiei dvs. vor fi afectati de GDPR.
    In cadrul departamentului de marketing, exista trei roluri care vor vedea cea mai mare schimbare in munca lor de zi cu zi.
    Sa aruncam o privire mai atenta la cine este afectat si cum.

    1. Managerii de e-mail marketing

    Pentru comerciantii B2B, adresele de e-mail reprezinta un element cheie la care nu pot renunta.
    Deseori, considerat inceputul procesului de vanzare, furnizarea de catre un utilizator a adresei de e-mail in schimbul mai multor informatii, cum ar fi inscrierea la lista dvs. de corespondenta sau descarcarea unor articole, este cunoscuta sub numele de "optiunea de inscriere/abonare/opt-in".
    Acest lucru este in contrast puternic cu firmele care cumpara liste de e-mailuri sau le copiaza de pe un website. Conform noii reglementari GDPR, listele de cumparare vor fi restrictionate.
    Asigura-te ca utilizatorii care se inscriu in campaniile de marketing prin e-mail isi dau consimtamantul clar pentru a fi contactati. Aceasta este o cerinta a GDPR pentru marketing-ul prin e-mail astfel incat nu mai puteti adauga automat adresele de e-mail ale persoanelor vizate in lista de newsletter, ca mai apoi sa va asteptati ca nemultumitii sa se dezaboneze (opt-aut sau unsubscribe).

    2. Specialistii in automatizarea marketingului

    Automatizarea marketing-ului poate fi un instrument extrem de puternic, dar,de asemenea , iti poate aduce amenzi mari daca nu este configurata corect.
    Trebuie sa te asiguri ca pentru fiecare nume din baza de date CRM si pentru fiecare e-mail din sistemul tau de automatizare ai permisiunea de a le comercializa. si daca cineva renunta, cele doua sisteme trebuie sa fie actualizate pentru a te asigura ca nu mai sunt trimise e-mailuri indivizilor care au ales sa se dezaboneze (opt-out sau unsubscribe).

    3. Executivii din PR

    Punerea in circulatie a unor noi produse sau a unor informatii despre companie prin intermediul jurnalistilor nu difera cu nimic de marketingul pe care un angajat il face in cadrul unei companii. Ce se schimba fata de prezent? Daca acum ii transmiteti informatiile jurnalistului, odata cu intrarea in vigoare a GDPR va trebui mai intai sa aveti acordul (consimtamantul) jurnalistului pentru a-l contacta.
    Acest consimtamant ar putea fi dat prin intermediul unor platforme speciale, unde jurnalistii iti cer sa ii contactezi sau prin solicitarile facute pe platformele sociale.
    Desigur, daca un jurnalist te contacteaza, si-a exprimat interesul de a vorbi cu tine.

    GDPR ESTE O OPORTUNITATE PENTRU MARKETERI

    In acest stadiu, probabil ca te gandesti ca felul in care se face marketing nu va mai fi niciodata la fel. Dar nu este nevoie sa va faceti griji.
    Sigur, GDPR suna intimidant, iar amenzile stabilite sunt suficient de mari pentru a te face sa regandesti intreaga strategie de marketing. Dar, in realitate, aceasta noua legislatie nu este o retrogradare.

    De fapt, este o mare oportunitate pentru a face totul intr-un mod mai profesional si mai bine pus la punct.


    Iata cum:

    1. Obtinerea consimtamantului

    Potrivit GDPR aveti nevoie de consimtamantul explicit pentru a utiliza datele unui individ. De asemenea, clientii dvs. va pot intreba exact ce informatii aveti despre ei, cu cine partajati aceste date si cu ce scop sunt utilizate.

    Oportunitatea de aici consta in faptul ca, in loc de o optiune simpla de tip da sau nu atunci cand soliciti utilizatorilor sa se inscrie la newsletter, le poti oferi o serie de optiuni, astfel incat sa poti afla ce ii intereseaza. Prin consimtamant, poti obtine o perspectiva asupra intereselor fiecarui individ pentru ca pe viitor sa oferi informatiile pe care utilizatorii doresc sa le primeasca.
    Acest lucru nu numai ca va ajuta sa va conformati cu GDPR, ci va ajuta sa va segmentati clientii si sa va concentrati comunicarea pe baza unor interese specifice, mai degraba decat sa trimiteti o campanie de e-mail "de o marime potrivita pentru toti".

    2. Dreptul de a fi uitat

    Potrivit GDPR, fiecare individ (persoana vizata) are "dreptul de a fi uitat".
    Daca este exercitat acest drept de un client, compania dvs. va trebui sa elimine toate datele pe care le detine despre individul respectiv din intreaga organizatie. Daca pastrati datele in locuri diferite, pentru scopuri diferite, atunci acest lucru poate cauza probleme.

    Solutia este aceea de a avea o singura platforma care sa gazduiasca inregistrarea consimtamantului fiecarui utilizator. Avand o singura platforma, cum ar fi un sistem CRM, va va fi mai usor sa urmariti toate datele privind permisiunile si sa va asigurati ca sunteti compatibil cu GDPR.
    Avantajul de a avea o singura platforma este acela ca ofera clientilor dvs. posibilitatea de a schimba consimtamantul, de a-l retrage, in scopuri diferite. Platforma va ofera posibilitatea de a afla mai multe despre clientii dvs. si de a-i viza cu campanii mai specifice sau mai relevante.

    3. Transparenta

    Oamenii cumpara si fac afaceri cu persoanele sau organizatiile pe care le cunosc si in care au incredere. Construirea increderii vine prin punea in aplicare a transparentei. Trebuie sa fii atent si sincer in legatura cu cine esti si ceea ce faci.
    Un studiu efectuat de Harris Interactive a constatat ca 93% dintre persoanele care cumpara online sustin ca sunt foarte interesate de ceea ce se intampla cu datele lor personale. Puteti depasi aceste preocupari prin faptul ca sunteti transparent cu datele personale. De aceea este important sa demonstrati ca datele individului sunt tratate cu respect si sunt pastrate in siguranta. Astfel veti intari atat increderea cat si angajamentul fata de clientii dvs.

    CONCLUZII

    Prevederile GDPR reprezinta o schimbare majora a modului in care companiile care opereaza in tarile UE gestioneaza datele cu caracter personal, impunand amenzi de pana la 20 de milioane de euro, daca acestea nu sunt respectate. De aceea este important sa solicitati sfatul unui specialist in domeniu in legatura cu cerinele legale obligatorii pentru afacerea dvs.
    Retineti faptul ca GDPR nu a fost conceput pentru a impiedica companiile sa comunice cu clientii lor. GDPR va duce la o crestere a calitatii datelor, motiv pentru care cei mai buni si cei mai renumiti marketeri considera GDPR ca fiind este o oportunitate de a se integra mai adanc in nevoile perspectivelor si ale clientilor, decat sa utilizeze abordarea traditionala one-size-fits-all in cadrul activitatilor de marketing.

    Acestea fiind spuse, regulile de respectare a GDPR sunt destul de simple - nu contactati pe cineva decat daca individul solicita in mod expres acest lucru. Nu presupuneti ca indivizii vor sa fie contactati. Nu ii contactati la rece si nu le trimiteti informatii irelevante pe care nu le-au solicitat.
    Daca puteti face toate acestea, atunci sunteti pe cale de a fi compatibil cu GDPR.
    Este echipa dumneavoastra de marketing pregatita pentru GDPR?




    Newsletter PortalProtectiaDatelor.ro

    Munca la domiciliu - Aspecte practice privind GDPR

    Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
    Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalProtectiaDatelor.ro si primesti cadou Raportul special "Munca la domiciliu - Aspecte practice privind GDPR"!

    Da, doresc sa ma abonez si sa primesc informatii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

    x